top of page
lampgifwhiteback.gif
  • Writer's pictureSusanna Äijälä

Ihmistä tulisi tarkastella aina kokonaisuutena!

HS (17.4.24) tarttui tärkeään asiaan esitellessään brittiläisen Cambridgen ja kiinalaisten yliopistojen yhteistutkimuksen tuloksia.

Tutkimukseen osallistui 180 000 ihmistä ja siinä tarkasteltiin neljää eri ruokavaliota ja niiden yhteyttä aivojen terveyteen. Ehkä hieman yllättäen tutkijat huomasivat kasvisruokavaliota sekä vähäkuituista ja runsasproteiinista ruokavaliota noudattavilla ihmisillä enemmän masennus- ja ahdistuneisuusoireita. Osallistujat, jotka söivät monipuolisesti kaikkia ruokia, omasivat paremmat kognitiiviset taidot ja voivat henkisesti paremmin. ”Epäterveelliset ruokailutottumukset lisäävät myös vakavan masennuksen, ahdistuneisuuden, kaksisuuntaisen mielialahäiriön, aivohalvauksen ja Alzheimerin taudin riskiä, tutkimusryhmä listaa”. 


En mene tutkimuksen tuloksiin sen enempää, mutta tämä aihe on ollut aina lähellä sydäntäni ja mielestäni tästä puhutaan liian vähän. Eli siitä, että tarkastelemme ihmistä liian harvoin kokonaisuutena ja esimerkiksi sivuutamme ruokavalion merkityksen mielenterveyden hoidossa. Saammeko ravinnosta kaiken sen, mitä aivot tarvitsevat? Mitä aivojen kannalta haitallista syötämme suolistomme kautta? Imeytyykö suolistostamme kaikki tarpeellinen eteenpäin?


Aika usein asiakkaat kuvaavat epämääräisiä ahdistuksen tunteita, väsymystä, aivosumua ja tunnetta, että oikein mikään ei kiinnosta. Terapeuttina käytän tietysti asiaankuuluvia työkaluja, mutta usein tartun asioihin, joita kysyisin myös entisessä työssäni terveydenhoitajana: Koska viimeksi on otettu laboratoriokokeita kuten perusverenkuva? Milloin viimeksi on tutkittu rautavarastot ja erityisesti paljon viime aikoina keskustelua herättänyt ferritiini? Alhaiset ferritiinitasot eli rautavarastojen tyhjyys aiheuttaa uskomattoman paljon oireita ja on epäilty muun muassa yhteyttä ADHD:n ja alhaisen ferritiinin välillä. Saatko tarpeeksi b-vitamiinia ja foolihappoa? Nämä ovat tärkeitä muun muassa hermostolle ja muistille. Nykyään d-vitamiinia suositellaan otettavaksi vuoden ympäri. Hormonaalista epätasapainoa vain sivuan tässä, koska siitä voisi kirjoittaa helposti kirjan!


Älä aloita kuitenkaan omin päin popsimaan mitä tahansa vitamiineja ja hivenaineita, vaan käy mittauttamassa arvosi ja kysy itsellesi sopivat tuotteet asiantuntijoilta. 



Vahva suositukseni siis näin kesän kynnyksellä on mennä mittauttamaan tärkeitä kehosi arvoja! Voi olla, että saat jo niillä avun ja vastauksen moneen itseäsi koskevaan ongelmaan. Juttelusta ei silti koskaan ole haittaa ja se voi olla kuitenkin juuri se ”vitamiini”, jota tarvitset!


Voi hyvin☀️

Susanna

22 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comentários


lampgifwhiteback.gif
bottom of page